Home > Communicatie, Social Media, Web development > Webprojecten Deel 1 – doelstellingen

Webprojecten Deel 1 – doelstellingen

In het onderdeel Webprojecten wil ik in diverse delen uitleg geven hoe men een webproject in al haar facetten moet aanpakken en waar men op moet letten.

In het eerste deel ga ik in op de nieuwe doelstelling voor een website.

Doelstellingen

Als bedrijf heb je wellicht al jaren een website die informatie bevat over het bedrijf en de producten die je als bedrijf levert of uitvoert. Een website heeft normaliter een technische ‘houdbaarheid’ van een 3-tal jaar. Daarna is veelal de techniek verouderd en zijn er nieuwe tools om de website zelf te kunnen onderhouden (CMS-en).

De websites op dit moment zijn veelal aanbod gedreven en geven informatie over het product of dienst die men aanbied.
In de huidige economische omstandigheden is het echter voor een potentiële klant in eerste instantie niet interessant wat men voor product of dienst je hebt (er zijn er vast meerdere die gelijksoortige producten/diensten aanbieden) maar hoe u als organisatie het ‘probleem’ van de klant kunt ‘oplossen’. Een klant moet zich dus kunnen identificeren met uw aanpak c.q. benadering. Als een klant zich herkend in uw oplossingen en/of expertise, dan zal men veelal ook kiezen voor uw product of dienst.

Concreet is de eerste vraag dus: Hoe willen wij onze doelgroepen gaan benaderen en hoe zorgen wij ervoor dat zij zich herkennen in onze aanpak en manier van werken?

Het is dus van belang om de juiste doelgroepen te kennen, maar er ook voor te zorgen dat je een onderdeel wordt van deze doelgroepen.
Zo zou men bijvoorbeeld wel een vriendenkring kennen, maar dat wil niet zeggen dat je hier onderdeel vanuit maakt. Het is dus de opzet om deel uit te gaan maken van deze vriendengroep (door het uitwisselen van kennis en ervaring waarbij men op enig moment een bepaalde expertise krijgt en men zich tot je zal wenden aangaande vakinhoudelijke vragen e.d.)
Dit moet men ook zien te bereiken op het World Wide Web.. hoe zorg ik ervoor dat in een Online Sociale relatie krijg met mijn doelgroepen.

social_network_istockConcreet is het goed om na te denken over onderstaande vragen:

  1. Wat willen we bereiken met onze communicatie?
  2. Wat gaat er nu goed op gebied van communicatie en wat niet?
  3. Wie zijn onze doelgroepen en kennen we deze?
  4. Hoe delen wij onze kennis/expertise met onze doelgroepen?
  5. Vind de doelgroep dat wij inderdaad de expertise hebben en lossen wij problemen voor hun op?
  6. Wat voor informatie zou interessant zijn voor onze doelgroepen?
  7. Kunnen en willen wij als bedrijf informatie delen?
  8. Wie gaat voor de informatie zorgen (content) en met welke frequentie?
  9. Willen we dat men kan reageren op onze content (blog, forum e.d.)?

In het tweede gedeelte ga ik in op ‘hoe kies ik een juiste (communicatie) partner

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: