Home > Social Media > Succesvol met een Social Media strategie

Succesvol met een Social Media strategie

Menig relatie waarmee ik in gesprek kom aangaande Social Media geeft aan dat men niet weet hoe Social Media in te zetten. Men is wel bekend met de middelen zoals Twitter, LinkedIn of Facebook maar hoe men deze nu moet in zetten en hoe dit aan te pakken is een grote onbekende. Je ziet dan ook vaak dat bedrijven veelal beginnen met het inzetten van middelen zonder eerst na te denken over de doelstellingen die deze middelen moeten bereiken. Wil men als bedrijf meer leads- of traffic genereren naar de website of het merk versterken? Wat willen we nu als bedrijf? Hier wordt dus veelal niet goed genoeg over nagedacht. De drijfveer moet dus niet zijn ‘omdat anderen het doen’. Probeer er goed over na te denken; neem op deze wijze een leiderspositie en wordt geen volger.

Commitment

Een bedrijf moet open staan om Social Media in te zetten. Een organisatie moet dus op zichzelf al sociaal zijn. Het open communiceren moet binnen de bedrijfscultuur passen, kunnen en mogen. Tot op C-level (CEO, CFO) moet er commitment zijn om te starten met Social Media. Indien dit commitment er niet is, zal hier allereerst voor gezorgd moeten worden, anders is beginnen zinloos. Zoek tevens mensen binnen de organisatie die de passie hebben om met Social Media aan de slag te willen gaan. Kijk naar mensen die als schrijven op blogs, die actief zijn op LinkedIn e.d. Zij zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan en zullen dit ook kenbaar maken bij collega’s. Social Media is geen korte termijn inzet maar vergt veel inspanning en passie. Zorg dus voor een groep mensen die de Social Media kar willen trekken.

Doelstellingen

Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar wat de doelstellingen zijn. Denk hierbij aan:

  • Waarom willen we als bedrijf Social Media gaan inzetten?
  • Willen we meer leads genereren?
  • Willen we een community gaan opzetten om kennis uit te wisselen?
  • Willen we meer traffic naar de website krijgen?

Onderscheiden

Zorg dat je je onderscheid van andere bedrijven. Stel je hierbij de volgende vragen:

  • Wat zijn de ‘tickets to heaven’? Waarin ben ik beter dan andere bedrijven?
  • Waarmee wil ik de komende jaren geld verdienen?
  • Hoe doen anderen dit?
  • Ben ik hier wel onderscheidend in ten opzichte van collega-bedrijven?
  • Welk type bedrijf zijn we?
  • Denk in dit proces ook na over wat de trigger gaat worden om succesvol te worden.
  • Wat zal ervoor zorgen dat het balletje gaat rollen?

Meedoen

Ga na, op basis van de doelstellingen die men heeft, wat er allemaal speelt op het Internet zoals:

  • Is hetgeen dat we als bedrijf willen wellicht al online beschikbaar?
  • Wat zijn de ervaringen op dit gebied van andere bedrijven? Kijk dus eerst om je heen, luister en participeer mee met bestaande omgevingen.
  • Leer van anderen en zorg dat je onderdeel wordt van diverse communities. Hierbij moet je wel meerwaarde hebben in wat je vertelt. Verdwijn dus ook niet zomaar uit beeld, laat altijd wat van je horen!

Beheersen

Als men vervolgens aan de slag gaat met het inzetten van Social Media, zorg er dan voor dat er Social Media Guidelines zijn waarin afspraken staan wat wel en niet vanuit het bedrijf gecommuniceerd mag worden.

Meten

Meten is weten. Zorg ervoor dat je van tevoren bepaalt wanneer het inzetten van Social Media voor het bedrijf succesvol is. Gebruik tools als Analytics om de bezoekerscijfers te meten van bijvoorbeeld een blog en traffic naar de website naar aanleiding van een posting. Heb ik meer volgers gekregen op twitter, is het aantal telefoontjes afgenomen?
Probeer op basis van de analyses trends waar te nemen en hierop te anticiperen.

Kortom.. Social Media is goed inzetbaar indien met begint met het goed nadenken over wat met wil bereiken. Zoals Stephen Covey zegt: “Begin with the end in mind” in zijn boek The 7 Habits of Highly Effective People. Strategie is vooruitkijken. Natuurlijk zijn er meerdere facetten die hierbij een rol spelen. Indien men meer informatie hieromtrent wil, of men heeft zelf nog tips, dan hoor ik dit natuurlijk graag.

::UPDATE 31 MAART 2010:: Ik heb een online presentatie gemaakt aangaande dit onderwerp: http://prezi.com/d8utfi_6ehx1/social-media-strategy/

Advertenties
  1. jos feijen
    17/02/2010 om 09:47

    Wat in de hele social media discussie naar de achtergrond verdwijnt, is dat het gaat om een nieuw bewustzijn. Een nieuwe wereld waarin waarin we met elkaar over van alles en nog wat praten. Waar nieuwe meningen ontstaan, waar gelijkgestemden elkaar snel en makkelijk vinden en waar reputaties worden gemaakt en gebroken.

    Te snel zien we social media als een nieuw hip campagne medium (en daar is het natuurlijk prima voor te gebruiken, hoewel heel veel campagnes mislukken). Terwijl het om veel meer gaat. Je kunt jezelf niet afvragen moet ik er iets mee. Of je wilt of niet als organisatie ben aanwezig in de social networks. Er wordt gewoon over je gesproken. De vraag is dus veeleer, negeer ik het of wil ik er iets mee. Zoals je ook bij een feestje aan de kant kunt blijven staan terwijl anderen veel plezier en vriendjes maken (en jij dus niet). Maar je kunt natuurlijk ook deelnemen. Lekker meepraten, anderen van de laatste nieuwtjes of handigheidjes op de hoogte brengen, ze helpen een mening te vormen. Of ze gewoon verrassen en lekker vermaken.

    Wordt ik ook vriendjes met ze of heb ik geen behoefte aan nieuwe vrienden. Dat moeten we ons realiseren als we over social media praten. En dan moeten we ons – terecht Erwin- afvragen wat willen we er nu mee?

  2. 06/07/2010 om 13:40

    Beste Erwin,
    Allereerst: complimenten met je blog: met veel plezier ben ik je posts aan het doorlezen… Ook ik heb ervaren dat het actief inzetten van social media een krachtig middel kan zijn om meer bezoekers naar je website te krijgen. Zo’n drie weken geleden is mijn nieuwe website gelanceerd (BartvandenBelt.nl) en ik heb de hele site opgezet met het oog op social media. Sinds ik hier een actieve strategie over heb gevormd is mijn bezoekersaantal verdrievoudigd…
    Succes met je blog!

    • Erwin Penders
      07/07/2010 om 21:52

      Dank je voor je feedback. Ik zal jouw website eens bekijken! Ben zeer benieuwd hoe je een en ander hebt aangepakt!

      Groet
      Erwin

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: