Home > Gadgets > E-book or NEE-book

E-book or NEE-book

Geruime tijd ben ik aan het twijfelen of ik wel een e-book wil gaan aanschaffen. Lekker handig, veel boeken bij je, alles in een apparaat en ik hou nu eenmaal van gadgets. Echter heb ik nog niet de overstap gemaakt omdat ik hoopvol wachtte op de nieuwe I-pad. De voor en tegens daarover zijn ruimschoots on- en offline gecommuniceerd, dus ik wacht wel op de volgende generatie.. de I-pad laat ik dus even aan mij voorbij gaan. Dit geldt ook voor het huidige aanbod aan e-readers. Ik krijg het gevoel dat ik een oud apparaat in handen heb met een monochrome (e-Ink) display.. terug in de tijd gevoel dus. Aangezien ik redelijk functioneel ingesteld ben heb ik de voor- en nadelen maar eens op een rijtje gezet:

Voordelen:
1. Klein en compact
2. Veel opslag van boeken dus geen extra gewicht
3. Geen boekenkasten vol met stoffige boeken
4. Handige markeer/tagging mogelijkheden

Nadelen:
1. Is weer een elektronisch apparaat met alle voors-en-tegens
2. Redelijk kostbaar in eerste aanschaf
3. Boeken zijn (te) duur
4. Geen 2e hands boeken meer?
5. Beleving van boeken is minder
6. Formaat en uitwisseling kan problemen geven

Ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen van anderen zodat ik wellicht toch de overstap zal maken…

Categorieën:Gadgets
  1. 12/03/2010 om 17:42

    Moeilijke keuze inderdaad. Op dit moment is de ePub standaard de meest breed ondersteunde standaard. Maar formaat en uitwisseling blijven issues. Ik ben om diezelfde reden nu aan het overstappen naar een nieuwe e-reader.

    Maar op dat punt na, ben ik echt zeer tevreden over de ervaring met mijn huidige e-reader. Er kunnen gewoon zoveel e-books op één enkele e-reader dat je je nooit verveeld.

    En ook de leesbaarheid is even fijn als bij een echt boek. Da’s overigens ook de reden dat een iPad voor lange lees-sessies niet ideaal is. Je ogen worden toch sneller moe van een LCD scherm.

    De prijs van de boeken mag inderdaad wat omlaag en de uitwisselingsopties kunnen beter. Ook zou ik graag willen dat de schermpjes een wat hogere verversingssnelheid hebben. Het duurt bijvoorbeeld een fractie van een seconde als je een pagina om wilt slaan voordat het beeldscherm ververst is.

    Dus mijn mening: e-readers (en dan vooral die met een e-ink scherm, niet de LCD oplossingen als de iPad) zijn nog niet helemaal volwassen, maar wat mijzelf betreft volwassen genoeg dat ik op dit moment al met veel vertrouwen uitkijk naar de aanschaf van mijn tweede e-reader. Het leest gewoon heerlijk en het gemak weegt wat mij betreft ruimschoots op tegen de nadelen.

    Ter info: ik stap over van een Cybook Gen3 naar een BeBook Neo.

    Succes met het beslissen en het vinden van de juiste e-reader!

    Met vriendelijke groet,
    Nathan Strik

  2. 12/03/2010 om 17:52

    Hallo Nathan,

    Dank je voor je uitvoerige reactie.. ik zal de BeBook eens bekijken!

    M.v.g.

    Erwin

    • 12/03/2010 om 18:39

      Hi Erwin,

      Ik heb via internet ook een Bebook besteld. Mijn bedoeling was om met name technische boeken er in op te slaan. Vaak vind je van boeken ook wel een pdfje op internet. Even los van het auteursrecht en of dat nou wel of niet mag, het is handig om je hele boekencollectie lekker makkelijk mee te kunnen nemen. Echter, voor de technische boeken met veel afbeeldingen, grafieken en tabellen in pdf formaat vind ik de Bebook niet geschikt. Ik had een 6″ scherm en als de pdf daar niet voor is opgemaakt dan moet je te veel inzomen om de tekst te kunnen lezen. In een aantal gevallen zoom je zover in dat de tekst zelfs een kwartslag draait.

      Gewone boeken, of puur tekst, zijn wel prima te lezen. Je kunt op de bebook website ook een enorme stapel boeken gratis downloaden. Voor mij staan daar zoveel boeken dat ik waarschijnlijk tot mijn pensioen voldoende leesmateriaal zou hebben 🙂

      Mijn tip: bestel via internet want met de wet kopen op afstand heb je altijd het recht om binnen 7 of 14 dagen te retourneren. Je hebt dan lekker de tijd om naar hartelust te testen.

      Ik heb mijn bebook overigens retour gestuurd omdat ik deze vooral vanwege de technische boeken wilde hebben.

      Met vriendelijke groeten,
      Roland Leurs

  3. 13/03/2010 om 08:09

    Hallo Roland

    Ik zie net dat er ook een Bebook Neo uitkomt.. wellicht dat ik deze eens ga aanschaffen. Waar heb jij goeie ervaringen mee online met bestellen (pdashop.nl)?

    groet
    Erwin

  4. Bram Hamers
    08/04/2010 om 11:58

    Net een klein kind dat niet weet welk snoepje hij moet kiezen in een snoepwinkel…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

